tidewaterco
 
تایدواتر 600 میلیارد ریال سود نقدی پرداخت کرد          بیست و پنجمین همایش ارگانهای دریایی با سخنرانی وزیرا راه و به میزبانی تایدواتر برگزار شد؛ ضرورت اجرای اصل رقابت و بازرگانی در خصوصی سازی دریایی          بيست و پنجمین هماش ارگانهای دریایی به میزباتی تایدواتر و با حضور وزير راه فردا برگزار مي گردد          چه نوایی برتر از بشارت «جاء الحق» و «زهق الباطل»          كشتي شكستگانيم، اي باد شرطه برخيز          تولد دوباره بخش خصوصی در بیست و پنجمین همایش ارگانهای دریایی /تایدواتر بر اساس اطلاعات غلط تحریم شد          آغاز خارج‌سازی شناورهای مغروق خور موسی با همکاری چین و کره          مدیرعامل تایدواتر با رد وابستگی این شرکت به سپاه: به تحریم‎های جدید اعتراض می‎کنیم         
: جستجو

بیست و پنجمین همایش ارگانهای دریایی با سخنرانی وزیرا راه و به میزبانی تایدواتر برگزار شد؛ ضرورت اجرای اصل رقابت و بازرگانی در خصوصی سازی دریایی
 
روابط عمومی شركت تایدواتر خاورمیانه - تهران [1396/11/26]
 
 
وزیر راه وشهرسازی اعلام کرد: آنچه سنگاپور را به عنوان بهشت بخش خصوصی در دنیا معرفی می‎کند، اصل رقابت پذیری و بازرگانی است، اما متاسفانه ما این دو اصل را دور زده ایم و فقط فکر مالکیت هستیم بنابراین همین موضوع باعث شده است که اتفاقی ناگوار رخ دهد و ما را در چنگال خود گرفتار کند.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شرکت تایدواتر خاورمیانه ؛ وزیر راه وشهرسازی در مراسم افتتاحیه بیست و پنجمین همایش هماهنگی ارگان‌های دریایی با تبریک ایام دهه فجر و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای نفتکش سانچی با اشاره به اینکه بیشتر بحث‌هایی که در این همایش مطرح می‎شود به خصوصی سازی برمی‎گردد، گفت: خصوصی سازی، ترجیع‌ بنده است که در همه گفتگوها خوانده می شود اما با این حال جزو کم مفهوم‌ترین مسائل ایران شده و نیازمند بحث جدی است.
عباس آخوندی در ادامه با اشاره به نقد خارجی‎ها بر ایرانی‎ها مبنی بر «قلب معانی» در هر مساله‎ای گفت: نقدی که خارجی ها به ما دارند این است که ما هنر بی نظیری در قلب معانی داریم به صورتی که معنی و مفهومی را می گیریم و به اندازه‌ای قلب معنی می‌کنیم که کسی در آخر کار متوجه موضوع اصلی داستان نمی‎شود.
وی با بیان اینکه باید بتوانیم از پریشانی معنا در اقتصاد ایران حداقل در حوزه دریا فاصله بگیریم و خصوصی سازی را شیوه درست و صحیح تعریف کنیم، اظهار کرد: ابعاد خصوصی سازی در ایران به خوبی تعریف نشده است و ما دچار یک پریشانی معنی بسیار بسیار گسترده‌ای در این زمینه هستیم.
وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: از زمانی که بحث خصوصی سازی مطرح شد تا اواخر سال 86 حدود یک میلیارد دلار از انباشت صنعتی دولتی ایران و در دو سال اول دولت دهم 99 میلیارد دلار انباشت صنعتی ایران به صورت کاملا غیررقابتی و تحت عنوان پرداخت دیون دولت از دستگاه‌های دولتی پاسخگو به مجلس خارج شد و به دستگاه‌های غیرپاسخگو به هر نهاد دیگر واگذار شد اما آیا واقعا این معنای واگذاری و خصوصی سازی است که ما بتوانیم برای آن سینه سپر کنیم.
وی افزود: نه قیمت گذاری در بازار صورت گرفت و نه فرآیند رقابتی شکل گرفت و نه هیچ یک از مفهوم استقرار نهادهای رقابت در ایران مستقر شد، اما ده ها میلیارد دلار سرمایه صنعتی ایران تحت نام خصوصی سازی جابه جا شد.

خصوصی سازی در ایران یک پریشانی مطلق بود
آخوندی با اعلام اینکه خصوصی سازی در ایران یک پریشانی مطلق بود، بیان کرد: اکنون زمان آن است که یک بار دیگر در امر خصوصی سازی بازنگری کنیم که این مهم به تنهایی از عهده دولت بر‌نمی‌آید زیرا این واگذاری‌ها در بستری انجام شد که اکنون برای بازنگری و اصلاح همه آنها باید باشند.
وی به واگذاری مخابرات اشاره و اعلام کرد: اگر نحوه واگذاری مخابرات را بررسی کنیم درمی‎یابیم که چگونه در این واگذاری برخی افراد با نام عدم اهلیت در شب آخر خط می‎خورند و چگونه بعد از اتمام دریافت وقت پیشنهادات، پیشنهاد جدید می‎آید که با قبلی مشترک المنافع است و به طرفه‌العینی برنده مزایده انتخاب می‌شود.
وزیر راه وشهرسازی تاکید کرد: زمانی که بحث خصوصی سازی به میان می‎آید و بر اجرای آن اصرار ورزیده می‎شود باید بدانیم که بدون بازرگانی کردن مطلب هیچ اتفاقی رخ نخواهد داد اگر قرار باشد من با نام بخش خصوصی بیایم و هزینه را گردن دولت بیندازم خصوصی سازی صورت نمی گیرد، بنابراین زمانی که درباره این مقوله صحبت می‎شود باید دانست که لازم است امور بر مبنای بازرگانی اداره شود .
به گفته وزیر راه وشهرسازی در کشوری که هنوز قیمت‌گذاری، سازمان حفاظت محیط زیست، تعزیرات حکومتی و ... داریم و هیچ یک از اصول بازرگانی به شکل کامل رعایت نمی شود سخن از خصوصی سازی جای تامل دارد.
هدف مقدس خصوصی سازی ایجاد رقابت است
وی با بیان این پرسش که مگر خصوصی سازی بدون اصل رقابت ممکن است؟ تصریح کرد: خصوصی سازی به خودی خود دارای هدف مقدس است و آن هدف این است که ایجاد رقابت در بازار کند، موجب کاهش قیمت تمام شده و افزایش فناوری و کارایی و نهایتا رفاه نسبی تولیدکننده و مصرف‌کننده شود.
حمایت همه جانبه وزیر از خصوصی سازی در حوزه دریا
وزیر راه و شهرسازی با اعلام آمادگی کامل خود و وزراتخانه متبوعش از خصوصی‌سازی در حوزه دریا گفت: اگر از خصوصی‌سازی در دریا سخن گفته می‎شود من آمادگی دارم صد درصد همراهی کنم البته بر این موضع نیز واقف هستم که سیستم ما ده‌ها ‌نقص دارد اما آماده همکاری با بخش خصوصی هستیم.
وی تاکید کرد: بیاییم دو اصل تجاری‌سازی و رقابتی کردن فعالیت‌ها را با هم پیاده‌سازی کنیم زیرا در نتیجه این دو اصل، خصوصی‌سازی به شکل خود به خودی رخ می دهد در غیر این صورت فقط انتقال مالکیت صورت می‌گیرد.
آخوندی با اشاره به اینکه بحث مالکیت دومین درجه اهمیت در خصوصی سازی را دارد، گفت: آنچه سنگاپور را به عنوان بهشت بخش خصوصی در دنیا معرفی می‎کند، اصل رقابت و بازرگانی است. اما متاسفانه ما این دو موضوع را دور زدیم و فقط فکر مالکیت هستیم و همین باعث شد که اتفاقی رخ دهد که ما را در چنگال خود گرفتار کند.
وی افزود: آیا سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه رگولاتوری، وضع مقررات و حاکمیت قرار دارد یا علاوه بر آن در فعالیت‌های تجاری هم مداخله دارد. برای روشن شدن این موضوعات بنده کاملا آماده هستیم با شما به صورت خیلی شفاف همکاری کنم که اگر هرگونه اقدام تبعیض‌آمیزی در حال رخ دادن است رفع کنم، زیرا خلاف اصول بازرگانی و رقابت است.
وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: بسیار جالب است که ما می گوییم ایران شاهراه جهان است اما آیا در شاهراه جهان بگیر و بنند است آیا در شاهراه جهان می شود انواع سیستم‌های تبعیض آمیز را اجرا کرد و یا اینکه باید قانونمندترین و روان ترین حرکت را در جهان فراهم کنیم.
وی افزود: اگر ایران شاهراه جهان است نمی توانید دندان‌های مردم را بشمارید زیرا این دو معنای متفاوت دارد و آثار این دو معنی هم کاملا متفاوت است.
آخوندی اظهار کرد: ما باید مقداری به ریشه‌ها توجه کنیم عدم توجه به ریشه‌ها موجب شده است که ما چیزی بگوییم اما چیز دیگر در عمل انجام دهیم، اگر از عدم رقابت دفاع کنیم اتفاقاتی رخ می دهد که محیط فعالیت کسب و کار برای همه تنگ می‌شود.
وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: بنده اعتقاد بر آن دارم که خصوصی سازی در بخش دریا یعنی بین‌المللی کردن همه فعالیت‌های دریای زیرا دریا با اقتصاد جهانی به هم پیوسته است و نمی‌توانیم آنها را از هم جدا کنیم اگرجدا کنیم نتیجه معکوس می‌گیریم بنابراین باید به افزایش قدرت رقابت پذیری ایران در منطقه و در حوزه دریانوردی برگردیم.


مدیرعامل سازمان بنادر: اهمیت ورود بخش خصوصی به حوزه دریایی
معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه سازمان بنادر و دریانوردی به دنبال ارتقای رقابت پذیری در بنادر کشور است گفت: ما در سازمان بنادر و دریانوردی به دنبال آن هستیم تا با انجام راهکارهای موثر جایگاه خود را در حوزه حمل و نقل دریایی بهبود ببخشیم.
رییس سازمان بنادر و دریانوردی؛ در ابتدای سخنان خود در این رویداد؛ به چهلمین روز درگذشت دریانوردان نفتکش سانچی اشاره کرد و گفت: آنچه امروز در جامعه دریایی کشور وجود و اهمیت دارد بررسی علل عوامل وقوع حوادث این چنینی است. در واقع لازم است تا با ارزیابی های درست و دقیق عللی موثر بر وقوع این حادثه شناسایی شده و از وقوع آنها در آینده جلوگیری به عمل آید.
به گفته محمد راستاد؛ بررسی تخصصی این حادثه براساس اصول فنی و بین المللی انجام خواهد شد و در نهایت یک پاسخ شفاف به جامعه در خصوص علل و عامل موثر بر وقوع این حادثه داده خواهد شد.
وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: سازمان بین الملی دریانوردی نیز به عنوان مرجع اصلی دریانوری در جهان بر روند بررسی علل وقوع این حادثه نظارت خواهد کرد زیرا نتایج حاصل از این بررسی های فنی علاوه بر آنکه می تواند از وقوع چنین حوادثی در آینده جلوگیری کند بلکه می تواند منجر به اصلاح و یا تدوین مقررات جدید مقررات این سازمان جهانی شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن قدردانی از حضور مسئولان بلندپایه و فعالان حوزه دریانوردی در بیست و پنجمین همایش ارگان های دریایی تاکید کرد: تلاش برای برگزاری چنین همایش هایی نشان دهنده ی آن است که دریا و حوزه های مربوط به آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند و از سال گذشته نیز تلاش شده تا محتوای این همایش ها به نام خود نزدیک شده تا علاوه بر بررسی موضوعات فنی مربوط به دریا بیشتر به موضوعاتی که به جامعه دریایی کشور و اقداماتی که برای رشد و ارتقای صنعت دریایی و امور بندر کشور لازم است، باشیم.
راستاد ادامه داد: در حادثه ای که برای نفتکش سانچی اتفاق افتاد یکی از شرکت های داخلی کشور دچار خسران شد و آنچه لازم است تا جامعه دریایی کشور به آن وارد شود تلاش برای حمایت از شرکت های داخلی است تا آنها بتوانند در بازار پر از تلاطم و نوسان کشتیرانی جهانی به خوبی فعالیت کنند و حداکثر سهم ممکن را برای کشور به دست آورند.
این مقام مسول تصریح کرد: همانطور که پیش تر نیز مطرح شد حوزه مربوط به صنایع دریایی و بازار اقتصاد دریایی در جهان بازاری پرنوسان و پرتلاطم است از سوی دیگر فراز و فرودهایی که در رقم کرایه های حمل رخ می دهد، شرایط سختی را برای شرکت های فعال در این حوزه به وجود می آورد که حتی موجب ورشکسته شدن این شرکت ها می شود.
وی همچنین افزود: این مسئله موجب شده تا شرکت های کشتیرای راهبردهای متنوعی مانند ادغام ها و ورود به ترمینال داری و فعالیت های بندری وارد شدند تا بتوانند در حوزه فعالیت های دریایی باقی بمانند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام آمارهایی در خصوص جایگاه حوزه دریانوردی ایران در رده بندی های مختلف جهانی به خصوص فعالیت های کانتینری تاکید کرد: در سال جاری بیشترین میزان فعالیت کانتینری 3 میلیون کانتینر بود که البته بیشترین نقل و انتقال و تخلیه و بارگیری توسط لاینرهای خارجی انجام شده است. در واقع این موضوع نشان می دهد لازم است تا برنامه ریزی های دقیق تری در بخش حمل و نقل کانتینری انجام شود.
راستاد در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت موضوع تربیت و آموزش دریانوردان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بیش از 1 میلیون و 700 هزار نفر دریانورد در کشتی های اقیانوس پیما فعالیت می کنند اما پیش بینی می شود تا جهان در آینده ای نه چندان دور در رده افسری با کمبود 16 هزار و پانصد نفری رو به رو شود؛ به همین خاطر در صورتی که بتوانیم در بخش تربیت و آموزش دریانوردان و به خصوص افسران دریایی اقدام کنیم، می توانیم در این حوزه حرف های بسیاری داشته باشیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین با اعلام اینکه سازمان بنادر و دریانوردی به دنبال ارتقای رقابت پذیری در بنادر کشور است گفت: ما در سازمان بنادر و دریانوردی به دنبال آن هستیم تا با انجام راهکارهای موثر جایگاه خود را در حوزه حمل و نقل دریایی بهبود ببخشیم.
راستاد در پایان سخنان خود تاکید کرد: تلاش برای بهره گیری حداکثری از مزیت های کشتی های بزرگ و با عمق 17 متری در بنادر منجر شده تا الگوهای بندری در کشور تغییر کند.
رییس سازمان بنادر و دریانوردی در پایان سخنان خود به اهمیت افزایش نقش بخش خصوصی چه داخلی و چه خارجی اشاره کرده و گفت: لازم است بیش از پیش بخش خصوصی به امور مربوط به حوزه دریا وارد شود.


مدیرعامل شرکت تایدواتر خاورمیانه: ضرورت توجه کلیت نظام به خواسته های سرمایه گذاران بخش خصوصی دریایی
مدیرعامل شرکت تایدواتر خاورمیانه در مراسم افتتاحیه بیست و پنجمین همایش هماهنگی ارگان‎های دریایی گفت: نجات اقتصاد کشور و عبور از چالش‌ها و بحران‌های متعدد تنها با حضور واقعی و عملی مردم و بخش خصوصی در تمامی صحنه‌های اداره کشور و کاهش جدی تصدی‌گری و دیوان‌سالاری دولت و اعتماد به مردم و بخش خصوصی همراه با نظرات و اعمال قوانین و مقررات حاکمیتی امکان پذیر است.
مهندس مهدی اعتصام مراسم افتتاحیه این همایش با توجه به موضوع و شعار همایش مبنی بر توسعه حمل و نقل دریایی متمرکز بر اقتصاد مقاومتی گفت: فروش و واگذاری شرکت‎ها و مراکز اقتصادی و تولیدی دولتی و نیمه دولتی به بخش خصوصی که در دستورات مقام معظم رهبری به دولت و ستاد فرماندهی کل قوا و دستورات رئیس جمهور به بانک‎ها و سازمان تامین اجتماعی و رویکرد نمایندگان مجلس شورای اسلامی بیانگر عزم جدی و تصمیم یکپارچه نظام برای تقویت بخش خصوصی و انتقال مدیریت سازمان و شرکت‌های دولتی و نیمه دولتی به بخش خصوصی است.
وی با اشاره به اینکه این موضوع یکی از اصول مسلم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است، اظهار کرد: این مبحث به دلایل مختلف و متعدد تاکنون مغفول مانده است و در سیر اجرای اصل 44 قانون اساسی به نحو مطلوب عمل نشده است و متاسفانه نتایج قابل دفاعی برای ادامه آن برجای نگذاشته است.
اعتصام یادآور شد: نجات اقتصاد کشور و عبور از چالش‌ها و بحران‌های متعدد تنها با حضور واقعی و عملی مردم و بخش خصوصی در تمامی صحنه‌های اداره کشور و کاهش جدی تصدی‌گری و دیوان‌سالاری دولت و اعتماد به مردم و بخش خصوصی همراه با نظرات و اعمال قوانین و مقررات حاکمیتی امکان پذیر است..
مدیرعامل شرکت تایدواتر خاورمیانه در ادامه با اشاره به رویکرد و نگرش وزیر راه و شهرسازی در پیشتازی و استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی، خاطرنشان کرد: اصل و فلسفه وجودی حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی در بنادر باید بر پایه و اساس توجیه اقتصادی و تضمین بازگشت سرمایه با سوددهی مناسب و منطقی و کاهش ریسک برای سرمایه گذاری باشد.
وی افزود: سازمان بنادر و دریانوردی باید در انعقاد قراردادها و تصویب طرحها، تنظیم تعرفه و نرخ‌ها، تخصیص بار و سهمیه‎ها، توجه به ظرفیت‎ها و تحلیل شرایط خاص و پیش بینی نشده به نحوی عمل کند که نه تنها از ایجاد ضرر و زیان جلوگیری کند بلکه باعث ترغیب و تشویق سرمایه گذار و حضور بیش از پیش بخش خصوصی و حفظ منابع سازمان، دولت و بیت‎المال شود.
اعتصام تاکید کرد: سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای حضور در طرح‎های توسعه‎ای کشور به مواردی خاص توجه دارند که باید کلیت نظام نیز به آن موارد توجه داشته باشد از جمله این موارد می‎توان به توجه به ظرفیت بازار به عنوان نخستین گام برای احراز مطلوبیت سرمایه گذاری، توجه به کیفیت مقررات و ظرفیت‎های نهادی و میزان آمادگی سازمان‎ها و نهادهای دولتی برای پذیرش گفتگو با سرمایه‌گذاران، توجه به ثبات اقتصادی، سیاسی، مدیریتی و ثبات قوانین و پرهیز از تغییرات مدیریتی و قوانینی، حل مشکلات و محدودیت‎های بانکی و ارزی و تضامین، رفع مشکل فاینانس، پیگیری قوی‎تر و بیشتر مطالبات بخش‎های دریایی در کنار بخش‌های بندری در سطح دولت و مجلس توسط سازمان بنادر و دریانوردی، ضرورت برنامه‌ریزی صحیح و به موقع و ایجاد هماهنگی بین تماس سازمان‌ها و نهادی ذیربط جهت مقابله با تهدیدها و محدودیت‌های بین‌المللی در راستای ایجاد آمادگی لازم، لزوم هماهنگی بیشتر ارگان‎های دریایی برای شناسایی محدودیت ها و موانع اجرایی و فنی و تخصصی در همه زمینه ها و ... را نام برد.
مدیرعامل شرکت تایدواتر خاورمیانه در ادامه با اشاره به ضرورت محتوا بخشی در این گونه همایش‎ها و نمایشگاه‎ها به منظور استفاده بهینه از این مراسم ها گفت: ضروری است تا بتوانیم در راستای ‎ها وحدت رویه، یکپارچگی و تثبیت زمانی این همایش‌ها و نمایشگاه‎ها از برگزاری همایش‎ها و جشنواره‎های متعدد و گوناگون جلوگیری کنیم. برای این کار می‎توانیم بخش خصوصی و انجمن‎ها را در قالب یک نمایشگاه و همایش و بخش دولتی و ارگان‎های دریای راهم در قالب همین همایش هماهنگی ارگان‎های دریایی تجمیع کنیم و ساماندهی لازم را برای این کار انجام دهیم.
وی تصریح کرد: بازنگری و اصلاح فرآیندهای جاری در بنادر، ایجاد بنادر هوشمند، توسعه شبکه ریلی و حمل و نقل چند وجهی، لجستیک بندری و ایجاد سخت افزارها و نرم‌افزاهای لازم آن، توجه به ترانزیت، لایروبی و پاکسازی اروند رود، توسعه حمل و نقل مسافری دریایی و ایجاد شبکه بندری و بنادر کوچک و موضوعات بسیار دیگرنیازمند برنامه‎های احرایی و عملیاتی با همکاری سازمان و بخش خصوصی و سرمایه گذار داخلی و خارجی است که تحقق این مهم فقط با توجه به فرامین مقام معظم رهبری در در پیاده سازی اقتصاد مقاومتی، اعتماد به مردم و بخش خصوصی، و تسهیل در حضور آنها انجام می‎گیرد.
اعتصام در پایان گفت: اینکه بیایید همه دست به دست هم دهیم و با تعهد و مسوولیت پذیری دولت ، مردم و بخش خصوصی از همه ظرفیت های اقتصادی کشورمان استفاده کنیم.

عضو هیات مدیره ر: ضرورت ایجاد پارک های لجستیکی در صنایع دریایی
عضو هیات مدیره شرکت تاید واتر خاورمیانه ایجاد پارک های لجستیکی بندری را یک ضرورت برای صنعت دریا نوردی خواند.
جمال میر شکرایی؛ عضو هیات مدیره شرکت تاید واتر خاورمیانه در دومین پانل تخصصی این همایش که با موضوع لجستیک بندری و نقش بخش خصوصی بر توسعه برگزار شد به عنوان آخرین سخنران دومین پانل به موضوع جایگاه مراکز لجستیک و صنایع در توسعه بنادر کشور پرداخت.
وی به پارک های لجستیک کالا و برخی خدمات آنها اشاره کرد و گفت: ارائه خدمات استریپ، استافینگ و کانتینرها و همچنین انبارهای نگهداری، ترکیب، بسته بندی و توزیع کالا از جمله خدماتی است که در حوزه پارک های لجستیک کالا مطرح می شود.
میرشکرایی به مزایای پارک های لجستیکی پرداخت و گفت: از جمله مزایای این پارک ها، محل اتصال ریل ها و جاده و دریا جهت فعال نمودن کریدورهای ترانزیتی هستند و همچنین این پارک ها از شبکه های حمل و نقل و ترمینال ها با توجه به زیر ساخت های IT پشتیبانی می کنند.
عضو هیات مدیره شرکت تاید واتر خاورمیانه همچنین افزود: این پارک ها دارای پنجره های واحد پاسخگویی و رعایت حقوق مشتری، همکاری تنگاتنگ با منطقه آزاد یا مناطق ویژه اقتصادی، استفاده بهینه از بندر و زیر ساخت ها و ظرفیت های آن و همچنین مدیریت شبکه توزیع و ایجاد ارتباط بین مراکز مختلف تولیدی، خدماتی و ارائه انواع خدمات حمل و نقلی نیز هستند که به عنوان مزیت پارک های لجستیکی می توان از آن نام برد.
وی همچنین ادامه داد: تعامل، نزدیکی با طیف وسیعی از تامین کنندگان و ایجاد مزیت های رقابتی و همچنین استفاده بهینه از تمامی امکانات از جمله منابع محلی و ملی و نیروی انسانی از دیگر موارد مزایای پارک های لجستیکی است.
میرشکرایی به شاخص های ارزیابی قابلیت های لجستیکی از دید بانک جهانی پرداخت و گفت: تحویل به موقع کالا و محموله ها به مشتریان در زمان برنامه ریزی شده یا مورد انتظار، توانایی در کنترل و ردیابی لحظه ای کالاهای ارسالی، شایستگی و کیفیت خدمات لجستیکی، سهولت دسترسی به حمل و نقل بین المللی با قیمت رقابتی، کیفیت زیرساخت های تجاری و مبادی ورودی راه آهن، جاده ها و فناوری اطلاعات و همچنین کارایی فرآیندهای ترخیص کالا از جمله شاخص های ارزیابی قابلیت های لجستیکی به شمار می رود.
عضو هیات مدیره شرکت خدمات دریایی و بندری تاید واتر خاورمیانه عنوان کرد: وجود قوانین و مقررات متعدد و بعضا مزاحم، ناکافی بودن برخی زیرساخت های و فرسوده بودن بخشی از راه های مواصلاتی، زیرساخت های ارتباطی و مخابراتی ناکافی، چالش های برنامه ریزی در توسعه اقتصاد رقابتی، طولانی بودن سیستم های قضایی جهت حل و فصل دعاوی و همچنین چالش های مدیریت و عدم هماهنگی های میان سازمانی از جمله نارسایی ها و موانع ایجاد و توسعه لجستیک پارک ها هستند که باید نسبت به رفع آنها کوشید.
وی توضیح داد: بندر بخش مهمی از یک شبکه گسترده لجستیک و حلقه استراتژیک تسهیل جریان کالا در عرصه بین المللی و تجارت و تبادل اطلاعات بین نقاط و یا مناطق جغرافیایی دور و نزدیک است .
میرشکرایی در خصوص بنادر نسل سوم و ویژگی های لجستیکی آنها گفت: با استفاده از مراکز لجستیک مواد اولیه طی فراورده های تکمیلی تبدیل به محصول شدن و با انجام عملیات بسته بندی و استافینک به کانتینرها و مراکز توزیع و مصرف منتقل می شوند.
عضو هیات مدیره شرکت تاید واتر خاورمیانه همچنین تصریح کرد: در بنادر نسل سوم با کاهش قیمت تمام شده کالا بسیاری از مراکز تولید سرزمین اصلی به داخل بنادر منتقل و فرآیند تولید تا صادرات در همان بندر صورت می پذیرد.
وی اذعان کرد: کاهش هزینه های گمرکی ارائه مشوق های متعدد به تولید کنندگان و سرمایه گذاران در مراکز لجستیکی موجب رونق این بنادر و خصوصات توسعه انجام صادرات از بنادر نسل سوم می شوند.
عضو هیات مدیره شرکت تاید واتر خاورمیانه اعلام کرد: صنایع کشتی سازی، سوخت رسانی به کشتی ها و تامین آذوقه دریانوردان با استفاده از محوطه های لجستیکی به نحو بهتری در بنادر نسل سوم انجام می شود.
میر شکرایی افزود: به نظر می رسد ایجاد ساختار مدیریت لجستیکی در سطح ملی و نیز تشکیل کمیته ای در سازمان بنادر جهت تدوین قوانین و مقررات و دستورالعمل های اجرایی متناسب و مورد نیاز پارک های لجستیکی کالا که با حضور نمایندگانی از گمرک سازمان پایانه ها، راه آهن، محیط زیست و سایر ارگان ها نهادهای مرتبط امری ضروری به نظر می رسد.
وی در پایان گفت: به منظور استفاده بهینه از اراضی پشتیبانی بنادر جهت ایجاد توسعه فعالیت های لجستیکی سازمان بنادر و دریانوردی حمایت های لازم را از طرح های سرمایه گذاری انجام خواهد داد.


بیانیه بیست و پنجمین همایش هماهنگی ارگان های دریایی کشور
بیست و پنجمین همایش هماهنگی ارگان های دریایی کشور در روز سه شنبه مورخ بیست و چهارم بهمن ماه سال 1396 با شعار "توسعه حمل و نقل دریایی با رویکرد اقتصاد مقاومتی" در مرکز همایش بین المللی سپهر هتل بزرگ ارم تهران برگزار گردید و با محوریت شعار همایش، سه پنل تخصصی با عناوین زیر تشکیل گردید و موضوعات متعددی ذیل هر کدام از آن ها مورد بررسی و تبادل نظر مسئولان و کارشناسان ارگان های دریایی و بندری کشور قرار گرفت.
توسعه حمل و نقل دریایی: ایمنی و امنیت دریانوردی
لجستیک بندری و نقش بخش خصوصی در توسعه دریایی کشور
حفظ محیط زیست دریایی، اساس توسعه پایدار
نتایج حاصله از مباحث مطروحه در همایش، به شرح ذیل مورد تایید و تصویب حاضرین قرار گرفت:
در دی ماه سال جاری شاهد سانحه کشتی نفتکش سانچی در نزدیکی سواحل کشور چین بودیم. در این حادثه دردناک متأسفانه 30 دریانورد غیور کشورمان به همراه دو نفر دریانورد بنگلادشی، به درجه رفیع شهادت نایل آمدند. شرکت کنندگان در این همایش، ضمن ابراز تأثر عمیق خود به خاطر این حادثه جان گداز، از تلاش های شبانه روزی صورت گرفته توسط مسئولین و کارشناسان نهادها و ارگان های کشوری و لشگری به ویژه شرکت ملی نفتکش، سازمان بنادر و دریانوردی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت امور خارجه، نیروی دریایی راهبردی ارتش ج.ا.ایران و کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی قدردانی می نماید. حاضرین در همایش، ضمن آرزوی علو درجات الهی برای شهدای خدمت حادثه کشتی سانچی و تسلی خاطر خانواده ها و بستگان داغدار این عزیزان،انتظار دارند:
الف) شرکت ملی نفتکش جهت استیفای کلیه حقوق خانواده های شهدا پیگیری و اقدام جدی به عمل آورد.
ب) سازمان بنادر و دریانوردی به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران به همراه کشورهای پاناما، چین و هنگ کنگ علل سانحه کشتی های سانچی و کریستال را بررسی نمایند و تمام تلاش دیپلماتیک و فنی خود را برای کشف واقعیات و درس های آموختنی ، برای اجتناب از تکرار چنین حوادث دردناک بکار گیرند.
از شورای عالی صنایع دریایی درخواست می شود، در جهت بهره گیری حداکثری از قانون استفاده از حداکثر توان فنی و مهندسی داخلی کشتی سازی ها مصوب مجلس شورای اسلامی، زیر ساخت های لازم را برای تولید شناورهای جایگزین ناوگان سنتی فراهم نماید. همچنین مقرر گردید، سازمان بنادر و دریانوردی به منظور اجرای طرح نوسازی ناوگان سنتی، اقدام لازم را برای انعقاد تفاهم نامه همکاری با اتحادیه تعاونی های بار و مسافر سراسر کشور و وزارت صنعت، معدن و تجارت بعمل آورد. در همین راستا و در اجرای مصوبه شماره 10402 یکصد و هفتادمین جلسه مورخ 13/2/1396 ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و ماده 18 آیین نامه کالاهای ملوانی ضروری است، اعتبار لازم برای اجرای طرح ساماندهی و نوسازی ناوگان سنتی به میزان حداکثر 20 درصد سالانه تخصیص یابد.
با عنایت به تهدیدهای روز افزون امنیت سایبری در محیط مدیریت کشتیرانی و ناوبری و لزوم ایجاد بسترهای مناسب برای مواجهه با این تهدیدات، استقرار استانداردهای ISO 27001 در ارگان ها و شرکت های فعال در حوزه دریایی ضروری می باشد. فلذا از این نهادها و شرکت ها درخواست می شود، ضمن توسعه آموزش های امنیت سایبری، نسبت به استقرار استاندارد فوق الذکر اقدام نمایند.
با درک ضرورت وجود سندی جامع برای نیل به منویات مقام معظم رهبری و رئیس جمهور محترم در رابطه با توسعه دریا محور و بهره مندی حداکثری از ظرفیت ها و منابع خدادادی دریا و ساحل، از شورای انقلاب فرهنگی درخواست می شود، نسبت به تصویب و ابلاغ "سند جامع توسعه دریایی کشور" اقدام عاجل بعمل آورد و در راستای بهره برداری پایدار از سواحل، دریاها و جزایر، نسبت به تدوین برنامه اجرایی این سند اقدام لازم معمول دارد.
با توجه به لازم الاجرا شدن کنوانسیون مدیریت آب توازن کشتی ها از تاریخ هجدهم شهریور ماه 1396، ضمن تقدیر از فعالیت های صورت گرفته برای تهیه مقدمات اجرای این کنوانسیون، از ارگان های دریایی و سایر مراجع ذیصلاح درخواست می شود، با سازمان بنادر و دریانوردی و سازمان حفاظت محیط زیست کشور کمال همکاری را به منظور اجرای کامل کنوانسیون بعمل آورند.
با هدف کاهش گازهای گلخانه ای و در اجرای قانون هوای پاک و به منظور توسعه صنعت سوخت رسانی و کاهش وابستگی ناوگان دریایی کشور به تامین سوخت از سایر کشورها :
الف) با عنایت به الزام کشتی ها به استفاده از سوخت با سولفور کم از سال 2020 بر اساس مفاد ضمیمه ششم کنوانسیون مارپل، ارگان های دریایی از وزارت نفت درخواست می نمایند، نسبت به تولید سوخت با سولفور کم توسط پالایشگاه های کشور اقدام نماید.
ب) با توجه به اهمیت موضوع بهینه سازی سوخت در کشتی ها (EEDI) از مراکز دانشگاهی، صنایع کشتی سازی و شرکت های کشتیرانی درخواست می گردد، تحقیقات، مطالعات و تمهیدات لازم را جهت تحقق این امر بعمل آورند.
حاضرین در همایش از کلیه نهادها، ارگان ها و شرکت های فعال در حوزه دریایی و بندری بخاطر ایفای نقش در تعهد به مسئولیت اجتماعی خود تقدیر می نمایند. معهذا با هدف نظام مند کردن ایفای نقش مسئولیت اجتماعی با ویژگی زیست محیطی، از سازمان محیط زیست کشور تقاضا می شود، نسبت به تشکیل و مدیریت کارگروه ویژه ای در این خصوص اقدام نماید. از نهادهای دولتی و غیر دولتی و شرکت ها درخواست می شود، با محوریت سازمان محیط زیست کشور و در قالب کارگروه متشکله اقدامات و همکاری لازم را مبذول دارند.
گردشگری دریایی در شکوفایی اقتصاد دریا محور، از نقش و اهمیت زیادی برخوردار می باشد. از شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری مؤکداً درخواست می شود، نسبت به تصویب و ابلاغ سند ملی گردشگری دریایی، با همکاری نهادهای مرتبط دولتی و غیر دولتی اقدام نماید.
بازیافت ایمن و سازگار با محیط زیست کشتی های از رده خارج از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. بنابراین :
الف) از سازمان محیط زیست کشور درخواست می شود، نسبت به تدوین دستورالعمل ها و عنداللزوم تهیه لایحه قانون فرایند بازیافت شناورها اقدام نماید و تا تصویب و ابلاغ، آن را مورد پیگیری قرار دهد.
ب) از سازمان بنادر و دریانوردی تقاضا می شود، امکان عضویت دولت ج.ا.ایران در کنوانسیون هنگ کنگ راجع به بازیافت ایمن و سازگار با محیط زیست کشتی ها مصوب 2009 میلادی را مورد مطالعه و ارزیابی قرار دهد و نتیجه آن را به اجلاس بعدی همایش ارگان های دریایی گزارش نماید.
با توجه به سوابق و مصوبات همایش های قبلی و ضرورت کاربرد فناوری اطلاعات در بنادر با رویکرد بنادر هوشمند و با هدف دستیابی به حداکثر کارایی در عملیات اجرایی، کاهش مصرف انرژی و حفظ محیط زیست، از سازمان بنادر و دریانوردی درخواست می شود، با هماهنگی ارگان های ذیربط نسبت به برنامه ریزی اجرایی و پیاده سازی سامانه یکپارچه مدیریت عملیات بندری و پایش مستمر فرصت‏ها و تهدیدهای فناوری در بندر شهید رجایی به عنوان بندر نمونه، طی سال 97 اقدام نماید.
اجرای مفاد بیانیه های پایانی همایش ها از مطالبات جامعه دریایی و بندری می باشد. حاضرین در این همایش، ضمن تقدیر و تشکر از دبیرخانه هماهنگی ارگان های دریایی مستقر در سازمان بنادر و دریانوردی به خاطر پیگیری های مستمر اجرای مفاد بیانیه ها، از کلیه اعضای دبیرخانه هماهنگی ارگان های دریایی کشور درخواست می نماید، اهتمام ویژه برای اجرایی نمودن بندهای مربوط به حوزه فعالیت خود مبذول دارند و گزارش اقدامات و نتایج حاصله را به دبیرخانه هماهنگی ارائه نمایند. برای این منظور، از شورای عالی مدیران ارشد ارگان های دریایی تقاضا می شود، در اولین جلسه خود "شیوه نامه پیگیری، اجراء و گزارش دهی" مفاد بیانیه را به تصویب رساند و جهت اجراء ابلاغ نماید.
حاضرین در همایش با عنایت به بند 4 صورتجلسه مورخ 7/2/1395 شورای عالی مدیران ارشد ارگان های دریایی و دستور العمل برگزاری "نمایشگاه بین المللی دریایی" تحت نظر دبیرخانه هماهنگی ارگان های دریایی، بر استمرار برگزاری قوی آن با مشارکت همه نهادها و ارگان های دریایی دولتی و غیر دولتی و نیز شرکت های فعال در حوزه دریایی و بندری تأکید ورزیدند. در همین راستا و با هدف افزایش کیفیت، برخورداری از زمان کافی برای هماهنگی و برنامه ریزی، مشارکت حداکثری مخاطبین داخلی و خارجی و تخصیص بودجه مکفی برای غرفه داران و در نهایت تبدیل نمایشگاه به یک برند منطقه ای و بین المللی، از شورای مدیران ارشد ارگان های دریایی درخواست می شود، همانند بسیاری از کشورهایی مطرح دریایی، موضوع برگزاری نمایشگاه بصورت دو سالانه و ترجیحاً در فصل اول سال را مورد بررسی و تصمیم گیری قرار دهد.
این بیانیه دارای یک پیوست با عنوان " جدول زمانی و ارگان های دریایی مسئول اجرا و یا پیگیری اجرای مفاد بیانیه" می باشد که جزئی از آن محسوب می شود.
در خاتمه شرکت کنندگان در همایش ضمن ابراز رضایت از هماهنگی ها و برنامه ریزی های این رویداد، مراتب قدردانی و سپاس خود را از مدیران ارشد ارگان های دریایی کشور، مدیریت و عوامل اجرایی شرکت تاید واتر خاورمیانه به خاطر میزبانی مطلوب و اجرای مناسب برنامه ها ابراز داشتند.

بیست و پنجمین همایش هماهنگی ارگان‎های دریایی کشور با اهدای تندیس به شرکت‌کنندگان در این همایش به کار یک روزه خود پایان داد.
این همایش که صبح (سه‌شنبه، 24 بهمن ماه) در هتل ارم تهران آغاز به کار کرد، پس از یک روز کار فشرده با اهدای تندیس به شرکت‎کنندگان به کار خود پایان داد.
در این مراسم تندیس‌ها توسط مهندس راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، علی اکبر مرزبان مسئول دبیرخانه هماهنگی ارگان‌های دریایی، مهندس مهدی اعتصام مدیرعامل شرکت تایدواتر خاورمیانه و رئیس این همایش، دکتر هادی حق شناس معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، دکتر حسن‌زاده معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی، کاپیتان مجید سجده مدیرعامل شرکت کشتیرانی والفجر، دکتر پروین فرشچی معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست دریایی به میهمانان تقدیم شد.
گفتنی است همه شرکت کنندگان این همایش تندیس را دریافت خواهند کرد، اما تعدادی از مدیران دریایی و بندری به صورت حضوری تندیس خود را دریافت کردن که عبارتند از:
مهندس حسن صالحی، رئیس سازمان شیلات ایران
مهندس علی شریفی ، دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی ایران
مهندس رضوانی، مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی
مهندس سیروس کیان ارثی، مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران
دکتر محمد سعیدی، مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران
دریادار خانزادی، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران
دریادار فدوی، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران
دکتر مسعود پل‌مه، دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته
مهندس محسن صادقی فر، دبیر کل انجمن پایانه داران بنادر ایران
کاپیتان حسن تیمورتاش، دبیر کل انجمن صنفی دریانوردان تجاری ایران
دکتر مجتبی دلگشایی، مدیر عامل شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا
دکتر کردی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار
دکتر پروین فرشچی معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست
 
 
    خبر های مرتبط
    ------------------










  Powerd  by Rahyab Rayaneh Gostar تمام حقوق مادی و معنوی اين سایت متعلق به شرکت تايد واترخاورميانه می باشد 1390